یک کارشناس امور تربیتی گفت: نقش تربیتی اثرگذارترین عنصر در شکلدهی شخصیت اجتماعی انسان دارد.
علی منصوری در گفتگو با خبرنگار «گلستان ما» ضمن گرامیداشت هشتم اسفند که به همت شهیدان رجایی و باهنر در راستای تربیت نسل انقلابی ستاد امور تربیتی در مدارس با نام امور تربیتی تشکیل شد، اظهار کرد: این روز، فرصتی مغتنمی است برای بررسی و تجدیدنظر بر عملکرد این نهاد و نقش مربیان تربیتی در ساحت آموزش و پرورش است.
وی افزود: با طرح این سوال که آیا توانستیم به اهداف مورد نظر در امر تربیت انقلابی فرزندان این کشور دست یابیم؟ نقشآفرینی ستاد امور تربیتی تا چه اندازه در امر تربیت دینی فرزندان نقشآفرینی داشته است؟ باید بزرگداشت این روز را بازخوانی کنیم.
این کارشناس امور تربیتی گفت: با آشنایی به اهداف اصلی، از تاسیس امور تربیتی در مدارس به منظور گسترش و تعمیق ارزشهای انقلاب اسلامی و حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها، با نگاه تبیینی در مدارس شکل گرفت.
منصوری بیان کرد: باید پذیرفت که استقلال و اداره کشور بستگی به تربیت نسلها در هر دوره دارد اگر نسل تربیت شده؛ معتقد به ارزشها، باورها، دانشها و مهارتهای انقلابی باشد قطعا موجب توسعه جامعه و استمرار و بقای انقلاب اسلامی خواهد گشت.
وی کوتاهی در این امر را خسارت جبرانناپذیری در تربیت دانست و گفت: تربیت استعدادها و دانشافزایی دانشآموزان در دستان معلمان و مربیان است که در چرخه استعداد پروری، معلم این توان را دارد از این نونهال میوه شیرین به بار آورد.
این کارشناس امور تربیتی توضیح داد: دستمایهٔ اصلی در تربیت نسل انقلابی، عشق است. شهید باهنر در موضوع تربیت معتقد بودند که تربیت از جایی شروع میشود که متربی میخواهد و به جایی میرسد که مربی میخواهد.
منصوری ابراز کرد: شکلگیری ستادهای امور تربیتی در مدارس با هدف گسترش فرهنگ اسلامی و پاسداری از ارزشهای اسلامی با هدف متعالی تربیت دانشآموزان تأسیس شد.
وی افزود: فرماندهان و نقشآفرینان این عرصه که نقش بیبدیلی دارند معلمان و اساتید محترمی هستند که بزرگترین نقش را در تربیت نیروهای انقلابی ایفا میکنند ستاد امور تربیتی در کنار معلم مسئول میتواند نقشآفرینی داشته باشد.
این کارشناس تربیتی ابراز کرد: امام خمینی (ره) در مورد معلم میفرمایند؛ نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست. انبیاء هم معلم بشرهستند. نقش بسیار حساس و مهمی است و مسئولیت بسیار زیاد دارد.
منصوری گفت: شهید بزرگوار رجایی، مربیان امور تربیتی را سربازان انقلاب در آموزش و پرورش نامیدند. اگر اهداف تشکیل امور تربیتی را انتقال ارزشهای دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی و حفظ دانش آموزان از فتنههای فرهنگی و حفاظت از آفتهای فرهنگ غربی بدانیم اولا باید عالم عامل باشیم.
وی با اشاره به اینکه بر اساس روایات مردم را به غیر زبانتان به ارزشها دعوت کنید، افزود: دلیل تاثیر عمیق دعوت عملی از این جهت است که هر گاه شنونده بداند گوینده از دل سخن میگوید و به گفته خویش صد در صد ایمان و عمل دارد گوش جان به سخنانش میگشاید.
این کارشناس امور تربیتی گفت: سخنی که از دل برآید لاجرم بر دل مینشیند، و در جان متربی اثر میگذارد و همچنین تسلط به فناوری روز و آشنایی با فضای مجازی در تبیین معیارهای انقلابی در حوزه تربیتی میتواند بسیار کارساز باشد.
منصوری افزود: بازسازی و بازنگری در روشها و آگاهی به نقاط ضعف و قوت سالهای گذشته و اتخاذ روشهای نوین تربیتی و بدیع در امور تربیتی ضروری است. راهبردهای اجرایی اثرگذاری مستلزم شناخت دقیق از اهداف تربیتی در تربیت دانش آموزان دارد.
به گفته وی؛ تربیت متربی نیازمند هماهنگی و هم افزایی و همراهی با محوریت خانواده و نظام ارزشیابی و روانشناختی دانش آموزان دارد تا قابلیتها به فعلیت برسد.
این کارشناس امور تربیتی افزود: شهید باهنر، معلمان و مربیان را سربازان انقلاب در آموزش و پرورش مینامید و بیان میکرد که معلمان ومربیان باید مدارس را از محتوای تزکیه پر کنند و ارزشهای اسلامی را به دانشآموزان منتقل نمایند. در پایان نباید اهمیت و نقش معلم و ستاد امور تربیتی را به یک روز و یک هفته دانست.
منصوری تصریح کرد: امور تربیتی با توجه به اهمیت و نقش بسیار مهم آن در آموزش و پرورش در قالب اصلاح جامعه نگریست. تقدیر و تشکر از زحمات معلمان و مربیان امورتربیتی ضمن اینکه ضروری است توجه به نارساییهای موجود، در چند دهه گذشته در امورتربیتی وآموزشی نیازمند به واکاوی جدی دارد.
وی بیان کرد: توجه همه جانبه مسئولان، امر به معنای سرمایهگذاری برای آینده کشور است.
خبرنگار: زهره رجبی
انتهای خبر/
© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد